ERIC ERICSONS KAMMARKÖR & MUSICA VITAE Händels Messias Introduktion i Lilla salen 18.00, 30 kr
Legenden Eric Ericson, en av svensk musiks mest vördade körnestorer, är för många synonym med nordisk körmusik. Den kanske finaste gåvan Ericson lämnade efter sig är kammarkören som bär hans namn. Nu kommer kören tillbaka till Vara Konserthus, denna gång med världens kanske mest kända körverk – Händels Messias. Tillsammans med Växjös storheter, kammarorkestern Musica Vitae, blir upplevelsen närmast andlig.
Eric Ericsons Kammarkör grundades 1945 av den då 27-årige Eric Ericson, och har sedan dess intagit en central plats i svenskt och internationellt musikliv. Hans och körens stora intresse att hela tiden hitta ny musik och nya arbetsområden gör att ensemblens repertoar än idag är mycket bred: från tidig musik till det allra senaste och nykomponerade. För generationer svenska och internationella tonsättare har kören varit en idealensemble med sin typiska ”nordiska” klang och långt drivna virtuositet.
Växjös storheter, kammarorkestern Musica Vitae, presenterar okonventionella musikaliska kombinationer och knyter ständigt nya kontakter med ledande solister, dirigenter och tonsättare, världen över. I kombination med kammarkören blir upplevelsen närmast andlig. Och det kanske inte är så konstigt, med tanke på vilken musik vi får höra.
Om man kallar Händels Messias för världens mest kända körmusik så tar man nog inte i. Oratoriet, som uruppfördes i Dublin 1742, sammanför berättelser från både gamla och nya testamentet med barockens lysande briljans. Verket blev oerhört populärt redan från början, men genomgick under kompositörens egen livstid stora förändringar. Vid premiären bestod kören av 26 gossar och fem manliga solister – vid 100-årsdagen av Händels födelse framfördes verket i Westminster Abbey av 500 körsångare. Från början var oratoriet tänkt att framföras vid påskhögtiden, men senare har verket kommit att förknippas mer med advent; texterna är samma som många av jultidens evangelieläsningar.